پیام تسلیت و همدردی ترکتباران افغانستان مقیم انگلستان به مناسبت وفات نابهنگام دیپلوم انجنیر عبدالرحیم نبی زاده
محمد همایون سرخابی محمد همایون سرخابی

 لندن

15 ماه آگوست سال 2011

 

         

 

با درد و دریغ فراوان اطلاع حاصل نمودیم که یکی از فرزندان نستوه میهن ، دیپلوم انجنیر عبدالرحیم نبی زاده سابق رئیس آبیاری ولایت فاریاب بتاریخ 2011 – 08 – 08 در شهر میمنه داعی اجل را لبیک گفته به صفوف جاودانه گان پیوست . ( انا لله و انا الیه راجعون )  .             

مرحوم انجنیر نبی زاده در سال در سال 1948 عیسوی در یک خانواده روشنفکر در شهر میمنه مرکز ولایت فاریاب چشم به جهان گشود و تحصیلات خویش را در لیسه ابوعبید جوزجانی شهر میمنه به درجه اعلی تکمیل نموده و بنابر علاقمندی خاصی که در رشته انجنیری داشت شامل انستیتوی پولی تخنیک کابل گردید .                                                                              

مرحوم نبی زاده ، در انستیتوی پولی تخنیک کابل نیز از جمله دانش آموزان ممتاز بود و در رشته انجنیری  ساختمان سند فراغت حاصل نمود .                                                                 

او بعد از یک سال انجام خدمت در وزارت آبیاری جهت ادامه تحصیلات بیشتر روانه اتحاد شوروی وقت گردید و بعد از ختم تحصیلات عالی دوره اسپرانتوری و اندوخته های سرشار علمی  و تجربی در جمهوری اوزبیکستان در رشته ساختمان بند و نهر ، به حیث رئیس آبیاری ولایت فاریاب مقرر و اجرای وظیفه نمود  .                                                                            

او که یکی از چهره های پرکار در رشته ساختمان بند و نهر به شمار می آمد ، در مدت 16 سال خدمت در ولایت فاریاب ، بیشترین اوقات خود را جهت مطالعات دقیق و علمی اعمار بند های خورد و بزرگ آب گردان و استفاده موثر از آب باران ها و سیلاب های موسومی و همچنان سروی آب های سطحی و عمیق زیر زمینی ، تثبیت و اندازه گیری مقدار آب دریا ها صرف کرد ، که خوشبختانه همه مطالعات دقیق و عملی او در مرکز وزارت آب و برق و ریاست آبیاری ولایت فاریاب موجود است .                                                                                       

مرحوم نبی زاده بنابر ادامه خشونت و جنگ های ویرانگر تحمیلی و حملات دوامدار مجاهدین در دو دهه قبل به خصوص در ولایت فاریاب ، مانند سایر وطن دوستان نتوانست به آن همه آرزو های پاک و انسانی خویش موفق و نایل گردیده و در سر سبزی کشور و بلند رفتن سطح تولیدات زراعتی مردم خویش کار های موثر ، سازنده و ماندگاری را انجام بدهد  .                              

مرحوم نبی زاده بعد از سقوط حکومت دکتر نجیب الله شهید از وظیفه کناره گیری کرد و مانند هزاران هموطن دیگر مجبور به ترک میهن شد و در پاکستان رحل اقامت گزید .                     

بعد از سقوط رژیم منفور و مزدور طالبان پاکستانی و استقرار نظام کنون در افغانستان بنابر علاقمندی خاصی که در سر سبزی کشور و بخصوص تعمیر بند های خورد و بزرگ آب گردان حفر و تمدید کانال های آبیاری داشت ، با هزاران آرزو و امید به کشور باز گشت ، تا اندوخته های علمی و تجارب غنی مسلکی خویش را در خدمت وطن  و هموطنان خود قرار بدهد .          

ولی با تاسف وزارت آب و برق از تعصب و تنگ نظری کار گرفته و اجازه کار برایش ندادند و ناگزیر به تحصن نشست ، گوشه نشینی و انزوا اختیار کرد .                                               

با درد و دریغ فراوان قلب پر تپش این جوان ناکام که از دوران کودکی به خاطر آبادانی و سر سبزی کشور ، رفاه و سعادت مردمش در سینه می تپید ، به اثر جفا ها و فشار های بیشمار روزگار و بخصوص بی ارزشی و بی مقداری در نظام کنونی از تپش باز ماند و با تلخ کامی دوستان و ارادتمندان خود را در سوگ نبود خویش دعوت کرد .                                           

جنازه مرحوم دپیلوم انجنیر عبدالرحیم نبی زاده این فرزند راستین و برومند میهن با فغان و فریاد اعضای خانواده و اشتراک هزاران شهروند شریف ولایت فاریاب محترمانه به خاک سپرده شد . 

در حالیکه ما نبود این شخصیت خوب و صادق میهن را یک ضایعه بزرگ و جبران ناپذیر در کشور جنگ زده خود میدانیم ، به روان پاک این جوان وطن پرست و مردم دوست اتحاف ادعیه نموده و به همه باز مانده گان شان به خصوص برادر بزرگوار شان محترم عبدالقیوم صمیمی و فرزندان عزیز شان سمع جان و آرش جان (  مقیم در لندن ) از بارگاه ایزد لایزال صبر جمیل آرزو می نمایم . حیف دانا مردن و صد حیف ، نادان زیستن .                                             

ومن الله التوفیق                                       

محمد همایون سرخابی از لندن                            

15 ماه آگوست سال 2011                              


August 21st, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.




وزیراوستا
وزیراوستا پیام تاثروتسلیت تا ثرات قلبی خودرا بمناسبت مرگ نا بهنگا م انجینرعبدالرحیم «نبی زاده» ابرازداشته و پیام تسلیت عمیق خویش را بخانوادۀ داغدارشان میرسانم . انجینرعبدالرحیم انسان سراپا کمال زحمت کش وصادق بود.وقتی اورا بیاد میا ورم شخصیت اورا دربین هالۀ ازراستی وشکسته نفسی وفاداری وعشق به میهن می بینم.خداوند بیا مرزدش وخلد برین نصیب بگردانش




noor sultani
پیام تاثروتسلیت تا ثرات قلبی خودرا بمناسبت مرگ نا بهنگا م استاد احسان شفیق یکی از ورزشکاران درانگلستان ابرازداشته و پیام تسلیت عمیق خویش را بخانوادۀ داغدارشان میرسانم . استاد احسان شفیق انسان سراپا کمال زحمت کش وصادق بود.وقتی اورا بیاد میا ورم شخصیت اورا دربین هالۀ ازراستی وشکسته نفسی وفاداری وعشق به میهن می بینم.خداوند بیا مرزدش وخلد برین نصیب بگردانش ریس اتحادیه ورزشی افغانها مقیم انگلستان انجنیر نور محمد سلطانی



پيام تسليت شما


  • پيام شما پس از بازبینی منتشر خواهد شد.


نام (لازم):
پست الکترونیکی (نمایش داده نمیشود):
پيام شما:
 
 
مشعل